Slædetransport i Rusland og spørgsmålet om den tidlige vikingetids orientalske import i Nordeuropa.
- medeltida klockgjutning på den halländska landsbygden
Av Søren M. Sindbæk
Sindbæk, S.M. 2001. Varægiske vinterruter. Slædetransport i Rusland og spørgsmålet om den tidlige vikingetids orientalske import i Nordeuropa.
(Varangian winter routes. Sledge transport and the question of Oriental imports in Northern Europe in the Early Viking Period.) Fornvännen 98. Stockholm.
This paper surveys the archaeological evidence for winter transport in Viking Period Russia and suggests a new model for the emergence of long-distance exchange between Scandinavia, Russia and the Orient. It is argued that in the Northwest Russian forest zone, traditional communication was probably based primarily on winter transport. Sledges would here have presented themselves as a commendable alternative to boats. It is shown that parts of sledges are indeed common among Viking Period finds in Russia. In addition to the recently published finds from Staraja Ladoga and Novgorod, it is argued that the vehicles found in the famous "boat graves" of Staraja Ladoga's Plakun cemetery correspond better with wagons or sledges than with boats. Hence it is suggested that the early proto-urban centres in Russia did not emerge as centres of regional trade on routes for water transport, but as stations for seasonal sojourn on the border between winter and summer routes.
Søren M. Sindbæk, Afd. f. Middelalderarkæologi, Aarhus Universitet, Moesgård, DK-8270 Højbjerg. Århus farksms@hum.au.dk
В кратце: автор считает, что на Северо-Западе России, в лесной зоне, основным средством сообщения были зимники. И что остатки лодок в могилах старой Ладоги - это отстатки повозок или саней, а сами протогородские центры возникли как не как центры региональной торговли на водных путях, а как места "временного пребывания" между летним и зимним путем.
Для грамотного обсуждения одной аннотации мало, но главная проблема, на мой взгляд, не в доказательстве наличия зимнего сообщения на Северо-Западе (которое, ясное дело, было), а в оценке автором его масштабов. Если автор считает, что это был основной торговый путь, то
Если же делается вывод что какая-то часто товаров перевозилась и зимой насанях, то тут возразить нечего, но и сенсации особой нету